マーケット・ブログ

MARKETS
14 July 2020

Weekly Municipal Monitor—Biden’s Tax Plan Bodes Well for Muni Demand

By Robert E. Amodeo, John Mooney

AAA municipal yields moved 3-10 bps lower during the week, outperforming Treasuries and driving municipal-to-Treasury ratios lower. The Bloomberg Barclays Municipal Index returned 0.50%, while the high-yield muni index returned 0.84%.

Technicals: Demand for Tax-Exempt Income Continues

Fund Flows: During the week ending July 8, municipal mutual funds reported a ninth consecutive week of inflows at $1.0 billion, according to Lipper. Long-term funds recorded $617 million of inflows, high-yield funds recorded $86 million of inflows and intermediate funds recorded $74 million of inflows. Year-to-date (YTD) municipal fund net outflows now total $4.8 billion.

Supply: The muni market recorded $10.8 billion of new-issue volume last week, up 81% from the prior holiday-shortened week. Issuance of $214 billion YTD is 29% above last year’s pace, primarily driven by taxable issuance which is 326% above last year’s levels. We anticipate approximately $13.1 billion in new issuance next week (+30% week-over-week), led by $2.3 billion New York State Urban Development Commission and $1.0 billion taxable Texas Transportation Commission transactions.

This Week in Munis: Biden’s Tax Plan Bodes Well for Muni Demand

In recent months, Joe Biden has been touting a plan to increase the corporate income tax rate to 28% from 21%. An increase in the corporate tax rate would have direct implications on the tax-exempt municipal market.

As a reminder, the corporate income tax rate was reduced from 35% to 21% following the passage of the Tax Cuts and Jobs Act in 2017. As a result of the change, bank and insurance company municipal holdings declined over $104 billion (or 12%), from December 2017 to March 2019.

A 7% increase in the corporate tax rate could make the relative value of tax-exempt municipals more compelling for banks and insurance companies. Considering the average 30-year Bloomberg A-Revenue Muni Yield of 2.26%, these corporate entities would only have to find a taxable yield of 2.86% in the broader fixed-income market. Under Biden’s proposal, the taxable-equivalent municipal yield proposition would increase to 3.14%, higher than the current 30-year Bloomberg A rated US Corporate Yield of 2.62%.

Exhibit 1: 30-Year A Taxable Equivalent Muni vs. A Corporate Yields
Explore 30-Year A Taxable Equivalent Muni vs. A Corporate Yields.
Source: Bloomberg. As of 10 July 20. Select the image to expand the view.

We believe the prospect of higher tax rates is one of several positive supply and demand factors municipal investors should consider. Over the long term, we believe that retirees will be converting higher risk allocations to high quality income producing assets, including municipals. Meanwhile, the net supply of tax-exempt debt is declining. With Treasury rates remaining low, municipalities are issuing taxable municipal debt more frequently in lieu of tax-exempt issuance. In addition, as mentioned in our infrastructure blog post on June 23, any potential bipartisan agreement on infrastructure would more likely incentivize additional taxable debt rather than tax-exempt issuance, further curb tax-exempt supply and serve as a tailwind for tax-exempt valuations.

Exhibit 2: Municipal Bond Yields and Index Returns
Explore Municipal Bond Yields and Index Returns.
Source: (A) Muni Yields: Thomson Reuters MMD; Treasury Yields: Bloomberg. As of 10 July 20.
(B) Bloomberg. Taxable Equivalent Yield assumes a top marginal tax rate of 40.8%. As of 10 July 20. Select the image to expand the view.
Exhibit 3: Tax-Exempt and Taxable Municipal Valuations
Tax-Exempt and Taxable Municipal Valuations
Source: (A) Muni Yields: Thomson Reuters MMD; Treasury Yields: Bloomberg. As of 10 July 20.
(B) Bloomberg. Taxable Equivalent Yield assumes a top marginal tax rate of 40.8%. As of 10 July 20. Select the image to expand the view.
投資一任契約および金融商品に係る手数料(消費税を含む):
投資一任契約の場合は運用財産の額に対して、年率1.0%(抜き)を上限とする運用手数料を、運用戦略ごとに定めております。また、別途運用成果に応じてお支払いいただく手数料(成功報酬)を設定する場合があります。その料率は、運用成果の評価方法や固定報酬率の設定方法により変動しますので、手数料の金額や計算方法をこの書面に記載することはできません。投資信託の場合は投資信託ごとに信託報酬が定められておりますので、目論見書または投資信託約款でご確認下さい。
有価証券の売買又はデリバティブ取引の売買手数料を運用財産の中からお支払い頂きます。投資信託に投資する場合は信託報酬、管理報酬等の手数料が必要となります。これらの手数料には多様な料率が設定されているためこの書面に記載することはできません。デリバティブ取引を利用する場合、運用財産から委託証拠金その他の保証金を預託する場合がありますが、デリバティブ取引の額がそれらの額を上回る可能性があります。その額や計算方法はこの書面に記載することはできません。投資一任契約に基づき、または金融商品において、運用財産の運用を行った結果、金利、通貨の価格、金融商品市場における相場その他の指標に係る変動により、損失が生ずるおそれがあります。損失の額が、運用財産から預託された委託証拠金その他の保証金の額を上回る恐れがあります。個別交渉により、一部のお客様とより低い料率で投資一任契約を締結する場合があります。
© Western Asset Management Company Ltd 2020. 当資料の著作権は、ウエスタン・アセット・マネジメント株式会社およびその関連会社(以下「ウエスタン・アセット」という)に帰属するものであり、ウエスタン・アセットの顧客、その投資コンサルタント及びその他の当社が意図した受取人のみを対象として作成されたものです。第三者への提供はお断りいたします。当資料の内容は、秘密情報及び専有情報としてお取り扱い下さい。無断で当資料のコピーを作成することや転載することを禁じます。
過去の実績は将来の投資成果を保証するものではありません。当資料は情報の提供のみを目的としており、作成日におけるウエスタン・アセットの意見を反映したものです。ウエスタン・アセットは、ここに提供した情報が正確なものであるものと信じておりますが、それを保証するものではありません。当資料に記載の意見は、特定の有価証券の売買のオファーや勧誘を目的としたものではなく、事前の予告なく変更されることがあります。当資料に書かれた内容は、投資助言ではありません。ウエスタン・アセットの役職員及び顧客は、当資料記載の有価証券を保有している可能性があります。当資料は、お客様の投資目的、経済状況或いは要望を考慮することなく作成されたものです。お客様は、当資料に基づいて投資判断をされる前に、お客様の投資目的、経済状況或いは要望に照らして、それが適切であるかどうかご検討されることをお勧めいたします。お客様の居住国において適用される法律や規制を理解し、それらを考慮する責任はお客様にあります。
ウエスタン・アセット・マネジメント・カンパニーDTVM(Distribuidora de Títulos e Valores Mobiliários)リミターダ(ブラジル、サンパウロ拠点)はブラジル証券取引委員会(CVM)とブラジル中央銀行(Bacen)により認可、規制を受けます。ウエスタン・アセット・マネジメント・カンパニー・ピーティーワイ・リミテッド (ABN 41 117 767 923) (オーストラリア、メルボルン拠点)はオーストラリアの金融サービスライセンス303160を保有。ウエスタン・アセット・マネジメント・カンパニー・ピーティーイー・リミテッド(シンガポール拠点)は、キャピタル・マーケット・サービス(CMS)ライセンス(Co. Reg. No. 200007692R) を保有し、シンガポール通貨監督庁に監督されています。ウエスタン・アセット・マネジメント株式会社(日本拠点)は金融商品取引業者として登録、日本のFSAの規制を受けます。ウエスタン・アセット・マネジメント・カンパニー・リミテッド(英国、ロンドン拠点)は英金融行動監視機構(FCA)により認可、規制を受けます。当資料は英国および欧州経済領域(EEA)加盟国においては、FCAまたはMiFID IIに定義された「プロフェッショナルな顧客」のみを対象とした宣伝目的に使用されるものです。
ウエスタン・アセット・マネジメント株式会社について
業務の種類: 金融商品取引業者(投資運用業、投資助言・代理業、第二種金融商品取引業)
登録番号: 関東財務局長(金商)第427号
加入協会: 一般社団法人日本投資顧問業協会(会員番号 011-01319)
一般社団法人投資信託協会

-->