リサーチ - ザ・エコノミー


ザ・エコノミー
シニア・エコノミストのマイケル J. バズダリッチ Ph. Dが最新の経済データについて解説します。(英文のみのご提供)

June Payroll Job Growth Picks Up, Still Only So-So Relative to 2011-15 Trends

2017年07月07日時点

Payroll job growth picked up in June, with total nonfarm payroll jobs up 222,000, on top of a 47,000 upward revision to May. Private-sector payrolls were up 187,000 in June, with 33,000 of upward revisions to May. The “core” job growth measure we track, excluding construction and retailing, was up 163,000, also with upward revisions of 33,000 to May.

The chart puts things in context. Though core job growth picked up slightly in June (blue line), that growth was still slightly below the 169,000 per month average growth rate for 2011–15. Nine out of the last 12 and 13 out of the last 18 months have seen growth below this average.

As we have remarked previously, the consensus view is that even though job growth is slowing, this is just fine, because the economy is at full employment. However, slower job and wage growth mean slower income growth, which precludes any pick-up in consumer spending or in the economy. So, even if the economy is at full employment, it is not currently “improving.”

That core job growth lagged the headlines indicates that job gains were stronger in government, retailing, and construction. The retailing gains were 8,000 in June, following losses of 80,000 over the previous four months. Construction saw gains of 16,000 in June, after cumulative gains of only 9,000 over the preceding three months. Similarly, the 35,000 June gain in local government jobs follows cumulative gains of 16,000 over the preceding eight months. So, while all three of these sectors saw improvement in June, each of these can be described as spurious, especially with June seasonal factors—the move to year-round schooling—possibly distorting local government jobs.

Meanwhile, hourly wages were up less than 0.2%, bringing their 12-month growth rate to 2.4%, down from 2.8% just six months ago. Factory production jobs declined in June for the second straight month, so it looks as though the factory rebound that began last fall has fizzled.

So, yes, the June job data were better, but they pose no challenge to our contention that the economy is slowing again, likely enough to stay the Fed’s hand on rate hikes.

Private-Sector Job Growth
Private-Sector Job Growth

Source: Bureau of Labor Statistics. As of 30 Jun 17


© Western Asset Management Company Ltd 2019. 当資料の著作権は、ウエスタン・アセット・マネジメント株式会社およびその関連会社(以下「ウエスタン・アセット」という)に帰属するものであり、ウエスタン・アセットの顧客、その投資コンサルタント及びその他の当社が意図した受取人のみを対象として作成されたものです。第三者への提供はお断りいたします。当資料の内容は、秘密情報及び専有情報としてお取り扱い下さい。無断で当資料のコピーを作成することや転載することを禁じます。
過去の実績は将来の投資成果を保証するものではありません。当資料は情報の提供のみを目的としており、作成日におけるウエスタン・アセットの意見を反映したものです。ウエスタン・アセットは、ここに提供した情報が正確なものであるものと信じておりますが、それを保証するものではありません。当資料に記載の意見は、特定の有価証券の売買のオファーや勧誘を目的としたものではなく、事前の予告なく変更されることがあります。当資料に書かれた内容は、投資助言ではありません。ウエスタン・アセットの役職員及び顧客は、当資料記載の有価証券を保有している可能性があります。当資料は、お客様の投資目的、経済状況或いは要望を考慮することなく作成されたものです。お客様は、当資料に基づいて投資判断をされる前に、お客様の投資目的、経済状況或いは要望に照らして、それが適切であるかどうかご検討されることをお勧めいたします。お客様の居住国において適用される法律や規制を理解し、それらを考慮する責任はお客様にあります。
ウエスタン・アセット・マネジメント・カンパニーDTVM(Distribuidora de Títulos e Valores Mobiliários)リミターダ(ブラジル、サンパウロ拠点)はブラジル証券取引委員会(CVM)とブラジル中央銀行(Bacen)により認可され、また規制を受けます。ウエスタン・アセット・マネジメント・カンパニー・ピーティーワイ・リミテッド (ABN 41 117 767 923) (オーストラリア、メルボルン拠点)はオーストラリアの金融サービスライセンス303160を保有しています。ウエスタン・アセット・マネジメント・カンパニー・ピーティーイー・リミテッド(シンガポール拠点)は、キャピタル・マーケット・サービス(CMS)ライセンス (Co. Reg. No. 200007692R) を保有し、シンガポール通貨監督庁に監督されています。ウエスタン・アセット・マネジメント株式会社(日本拠点)は登録金融商品取引業者であり、金融庁により監督されています。ウエスタン・アセット・マネジメント・カンパニー・リミテッド(英国、ロンドン拠点)は英金融行動監視機構(FCA)により認可され、また規制を受けます。当資料は英国および欧州経済領域(EEA)加盟国においては、FCAまたはMiFID IIに定義された「プロフェッショナルな顧客」のみを対象とした宣伝目的に使用されるものであります。
ウエスタン・アセット・マネジメント株式会社について
業務の種類: 金融商品取引業者(投資運用業、投資助言・代理業、第二種金融商品取引業)
登録番号: 関東財務局長(金商)第427号
加入協会: 一般社団法人日本投資顧問業協会(会員番号 011-01319)
一般社団法人投資信託協会
© Western Asset Management Company, LLC 2019. This publication is the property of Western Asset and is intended for the sole use of its clients, consultants, and other intended recipients. It should not be forwarded to any other person. Contents herein should be treated as confidential and proprietary information. This material may not be reproduced or used in any form or medium without express written permission.
Past results are not indicative of future investment results. This publication is for informational purposes only and reflects the current opinions of Western Asset. Information contained herein is believed to be accurate, but cannot be guaranteed. Opinions represented are not intended as an offer or solicitation with respect to the purchase or sale of any security and are subject to change without notice. Statements in this material should not be considered investment advice. Employees and/or clients of Western Asset may have a position in the securities mentioned. This publication has been prepared without taking into account your objectives, financial situation or needs. Before acting on this information, you should consider its appropriateness having regard to your objectives, financial situation or needs. It is your responsibility to be aware of and observe the applicable laws and regulations of your country of residence.
Western Asset Management Company Distribuidora de Títulos e Valores Mobiliários Limitada is authorised and regulated by Comissão de Valores Mobiliários and Banco Central do Brasil. Western Asset Management Company Pty Ltd ABN 41 117 767 923 is the holder of the Australian Financial Services Licence 303160. Western Asset Management Company Pte. Ltd. Co. Reg. No. 200007692R is a holder of a Capital Markets Services Licence for fund management and regulated by the Monetary Authority of Singapore. Western Asset Management Company Ltd is a registered Financial Instruments Business Operator and regulated by the Financial Services Agency of Japan. Western Asset Management Company Limited is authorised and regulated by the Financial Conduct Authority (“FCA”). This communication is intended for distribution to Professional Clients only if deemed to be a financial promotion in the UK and EEA countries as defined by the FCA or MiFID II rules.